dissabte, 26 de desembre del 2009

La Ratlla des de la Vall de la Casella (eixida nocturna)

El diumenge 2 d'agost de 2009 vam realitzar l'eixida al cim de la Ratlla des de la vall de la Casella en Alzira. En esta ocasió, i aprofitant que era estiu on el calor dificulta fer senderisme, vam fer l'eixida per la nit a la llum de la lluna i dels frontals.
Per a mi era la primera vegada que feia una eixida d'este tipus i em va agradar molt ja que és molt diferent d'una eixida diurna ja que quasi no veus mes enllà del que il·lumina el frontal i t'entra una sensació de soledat que es veu compensada per l'aparició d'algun que altre animal com la rabosa que vam vore i pel paisatge nocturn, ple de llums i ombres, on es distingix a la perfecció on arriba l'home i on no.
Els senderistes amb els quals anava eixa nit eren Gabriel Màñez i el seu fill Joel que ho va fer realment be.

La ruta realitzada té les següents característiques:
  • Distància: 9,54 km.
  • Desnivell acumulat: 488 metres.
  • Tipus de terreny: En la primera part de l'eixida ens trobem amb una pista forestal molt ampla. Posteriorment, i fins el cim, es transforma en un sender estret de terra i pedra.
  • Temps total utilitzat per a fer la ruta: 3h 28 min.
  • No existeix cap font d'aigua en la ruta.
  • Els senders sembla (era de nit) que estan senyalitzats d'una forma correcta, tant a nivell de marques pintades com amb senyals indicadores verticals. Part de la ruta va per el sender PRV-304.
El mapa i el perfil de la ruta són els següents:

Per a descarregar-se el track i els waypoints polsar al següent enllaç que vos porta a la pàgina del Wikiloc on està penjada també esta ruta: La Ratlla des de la Casella.
També podem veure l'ortofoto i el track de la ruta al següent visor oferit pel Wikiloc:

A les 22:20 h. comencem la ruta després de deixar el cotxe prop de la zona d'oci que hi ha al vall de la Casella i on unes cadenes ja no ens deixen avançar.
Al principi ens trobem amb una ampla pista forestal amb un desnivell elevat, passem per davant del bar de la Casella, poc després estem davant del tancat del cérvols i finalment arribem a la casa forestal també coneguda com casa Bono, prop d'allí està la font del Tormo.
A partir d'este punt el desnivell de la pista es suavitza cosa que agraïm.
La pista forestal per la que caminem és la que conduïx fins a la font del Barber i sol ser utilitzada per gent amb bicicleta de muntanya. Nosaltres la seguim fins que a les 22:45 h. ens desviem a l'esquerre per un sender que esta senyalitzat amb un poste que ens indica que és el cami correcte per arribar a l'observatori de l'Ouet i a la Ratlla.

De quan en quan visualitze el gps per a comprovar que s'està registrant tota la informació de l'eixida. Gabriel es coneix esta zona molt be i se que ens portarà pel lloc correcte, a mes, va estar fa molt poc de temps preparant esta eixida i ho té fresc a la memòria. Joel no perd detall.

El sender pel qual caminem és estret i ens obliga a ficar-nos en fila índia, Gabriel va davant amb un frontal, Joel que no en porta va al mig i jo al final de manera que puga il·luminar-li el camí amb el meu frontal.

El sender va guanyant altura respecte a la pista per la que veníem i als pocs minuts podem apreciar el perfil retallat per la llum de la lluna de la Serra de les Agulles que destaca sobre la vall.

Al poc de temps ens trobem en una zona plana on no bufa res d'aire i on la humitat fa que comencen a suar en abundància, crec recordar que Gabriel va anomenar esta zona com el Pla de Simetes però no estic completament segur. Aprofitem per a fer-nos una de les poques fotos que ens farem en esta eixida.

A les 23 h. aproximadament arribem a una bifurcació on hem de triar si volem anar cap a l'observatori de l'Ouet o be continuar cap al cim de la Ratlla, nosaltres triem esta ultima opció.
Als poc minuts veiem per la senda que va a l'Ouet un parell de llums de frontals que al principi m'asusten ja que no m'esperava trobar-me a ningú mes per la muntanya a estes hores. Gabriel opina que poden ser be senderistes com nosaltres o be caçadors. De totes formes deixem enrere les llums i al poc de temps ja no les visualitzem.
A mesura que anem pujant cap a la Ratlla ens veiem envoltats per una espesa boira que ens obliga anar en grup de forma mes compacta.
A les 23:50 h. i amb una visibilitat molt reduïda, d'entre 5 i 7 metres, ens topem de sobte amb el vèrtex geodèsic de la Ratlla. Pràcticament no veiem res i en part quedem un poc decebuts ja que esperàvem vore un magnífic paisatge nocturn, així que ens fiquem a sopar. Però abans ens fem una foto de grup.

Una vegada ja hem acabat de sopar i hem signat al llibre de firmes ens decidim a començar la baixada cap a la Casella i aprofitant una ullada de claredat que ens dona la boira podem apreciar una sèrie de llums. Hi ha llums a la Serra de les Agulles i altres en direcció al Massalari, desestimem que siguen de xalets ja que estan molt cap a la muntanya així que ha de ser de mes gent com nosaltres però ens quedem un poc estranyats. Ens preguntem qui serà la gent que es decidix a realitzar una ruta tan complicada i escarpada com la de la Serra de les Agulles per de nit.
Abans d'iniciar la baixada ens fem les següents fotos:

La baixada la iniciem a les 0:30 h. amb molta precaució per la boira. Al poc de començar el descens observem que la boira es va dissipant fins que minuts després ja ha desaparegut del tot.
A la 1:45 h. i sense cap incidència que destacar, a banda d'una fina pluja que va durar molt poc, apleguem al lloc on hem deixat el cotxe i donem per finalitzada l'eixida.

He de destacar la bona actitud de Joel, que malgrat la seua edat, no es va queixar en cap moment de l'esforç realitzat i es va comportar com qualsevol senderista que ha vingut en nosaltres en altres ocasions.